Konsumentverket stoppar Cashking – vilseledande marknadsföring förbjuds
Konsumentombudsmannen (KO) har satt stopp för de vilseledande marknadsföringsmetoder som använts av webbplatserna expresslån.com och cashking.nu, och det sistnämnda bolaget har nu lagt ned sin hemsida. Däremot är Expresslån fortfarande aktivt på samma domän, men med ett nytt namn: Lånexpress.
Webbplatserna har lurat konsumenter att tro att de ansökt om lån, men istället har de blivit fakturerade för en tjänst som endast ger en lista med länkar till olika kreditbolag. För denna tjänst har konsumenterna tvingats betala 379 kronor i månaden, i upp till tre månader.
Lån eller länkar?
Webbplatserna har varit utformade på ett sätt som förmedlade att de erbjöd eller förmedlade lån. Besökare kunde välja lånebelopp via reglage och stötte på uppmaningar som ”Ansök nu” och ”Välkommen med din ansökan”.
I verkligheten erbjöd dock bolagen bakom dessa webbplatser inga lån. Istället fick konsumenten en lista med länkar till olika kreditgivare och fakturerades därefter för denna länklista, vilket vilseledde många.
Allvarliga överträdelser
KO ser allvarligt på dessa överträdelser, särskilt eftersom många av de drabbade konsumenterna befinner sig i en ekonomiskt utsatt situation. Ida Nyström, processråd vid KO, förklarar:
”De tar betalt för något annat än vad konsumenten tror att den har beställt. Marknadsföringen vilseleder konsumenter. Eftersom målgruppen är konsumenter med en särskilt ansträngd ekonomi ser vi extra allvarligt på det.”
Trots att bolagen bakom expresslån.com och cashking.nu har lovat att ändra sin marknadsföring, har ingen väsentlig förändring genomförts hos sajten Expresslån.
Konsumentverket har mottagit ett stort antal anmälningar och förfrågningar kring dessa metoder, vilket nu har lett till att KO ingripit.
Förbud och vite mot bolaget bakom Cashking
KO har utfärdat förelägganden mot både bolagen och dess firmatecknare. Föreläggandena innebär ett förbud mot att utforma marknadsföringen så att konsumenterna får intrycket att bolagen erbjuder lån. Dessutom förbjuds de att kräva betalning för tjänster som konsumenten inte beställt.
Om föreläggandena inte överklagas, gäller KO:s beslut på samma sätt som en dom i domstol. Förbuden är förenade med viten på 500 000 kronor för bolagen och 200 000 kronor för firmatecknaren. Om bolagen fortsätter med samma vilseledande marknadsföringsmetoder kan KO begära att domstol beslutar att vitet ska betalas.
Webbplatsen Cashking.nu stängd men föreläggandet kvarstår
Webbplatsen cashking.nu är för närvarande stängd, men föreläggandet gäller trots detta. Konsumenter som drabbats av dessa vilseledande metoder uppmanas att bestrida fakturor för tjänster de inte anser sig ha beställt.
Råd till drabbade konsumenter
Har du fått en faktura från Expresslån eller Cashking som du inte känner igen? Konsumentverket ger följande råd:
- Betala inte för något du inte anser dig ha avtalat om.
- Om du trodde att du ansökte om ett lån men istället fick en länklista, kan du bestrida fakturan.
- Om kostnaden för tjänsten inte framgick tydligt kan du även bestrida fakturan på den grunden.
För mer hjälp kan du vända dig till din kommunala konsumentvägledning eller Konsumentverkets vägledning.